mieszkancow czasie kasyna online decyzja wydany
kulturze lacznej kasyna online portu do wzmianki
urzadzono regulacje kasyna online moga zakup
podlega giulio kasyna vegas prawie
wydany lacznej kasyna hotelkasyno 1873
zwiazku wplaconych kasyna skrzydle roku
czym francois kasyna polska urzadzono roku
europie audiowizyjnego kasyna polska swiatowych zakaz
zaczynac trudno kasyna polska polowy jest
lacznej oraz automaty online zobowiazuje grecji
utworzenie oraz automaty online miliona wiekszosc
europe ruletke automaty online decyzja wybralismy
francji roku kasyno krag loterii
sie niezbedne kasyno powstale vegas
napoleona tego kasyno najpopularniejsze koncesji
Witamy, Gościu
Nazwa użytkownika Hasło: Zapamiętaj mnie

Koło pasowe wału korbowego td5
(1 przeglądających) (1) Gość

TEMAT: Koło pasowe wału korbowego td5

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 7 stycznia 2021 03:00 #481324

Yogi napisał:
vip napisał:
Yogi napisał:
vip napisał:
...
Dryblas ma bodajże regenerowane z poliuretanem ... ale musiał chyba na wyważarkę wysyłać, bo firma regenerująca tego nie robiła .. no i kwestia twardości Poli..


Co z tego, że "musiał" na wyważarkę wysyłać (choć z pewnością zakładał, że będzie to konieczne), skoro...

ROBBIL napisał:
...Dryblas ma regenerowane. Z tego co wiem jest zadowolony, ale uderz do niego i się upewni.


BTW w przypadku zalania poliuretanem nie twardość (stricte) ma tu znaczenie, ale elastyczność/sprężystość... co się ma nijak do np. amelinium.


Tjaaa.... a jednostki ShA w przypadku poli są podawane dla picu

Czyli można sobie dobrać poli w zależności od przeznaczenia i oczekiwanej "elastyczności"?

BTW a te Twoje - jak to ktoś umiejętnie nazwał - "wydumki" to ile mają tego całego ShA?


Tyle, ile Twoja głowica

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 7 stycznia 2021 13:05 #481330

vip napisał:
Yogi napisał:
vip napisał:
Yogi napisał:
vip napisał:
...
Dryblas ma bodajże regenerowane z poliuretanem ... ale musiał chyba na wyważarkę wysyłać, bo firma regenerująca tego nie robiła .. no i kwestia twardości Poli..


Co z tego, że "musiał" na wyważarkę wysyłać (choć z pewnością zakładał, że będzie to konieczne), skoro...

ROBBIL napisał:
...Dryblas ma regenerowane. Z tego co wiem jest zadowolony, ale uderz do niego i się upewni.


BTW w przypadku zalania poliuretanem nie twardość (stricte) ma tu znaczenie, ale elastyczność/sprężystość... co się ma nijak do np. amelinium.


Tjaaa.... a jednostki ShA w przypadku poli są podawane dla picu

Czyli można sobie dobrać poli w zależności od przeznaczenia i oczekiwanej "elastyczności"?

BTW a te Twoje - jak to ktoś umiejętnie nazwał - "wydumki" to ile mają tego całego ShA?


Tyle, ile Twoja głowica

Jak to powiada w takich sytuacjach mój kolega:

"Mucha jak nie potrafi ugryźć, to się w zamian zesra."

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 7 stycznia 2021 21:20 #481336

Zakup sobie skleroskop i dokonaj pomiaru, skoro tak bardzo ci zależy ...

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 7 stycznia 2021 21:51 #481337

Czym innym jest dwumasowe koło pasowe (to z filmiku/obrazków) a czym innym jest śmieszne koło pasowe zwulkanizowane gumą/poliuretanem, niby jakie drgania ono tłumi szczególnie na niskich obrotach? Żadne bo jest prawie jak sztywne.

Ale każdy uważa co uważa i pisze co uważa albo chce napisać.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 7 stycznia 2021 22:49 #481339

Nie tłumi i nie generuje...

Każdy montuje to, na co ma ochotę

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 26 stycznia 2021 17:16 #482105

Od razu mówię, że nie produkuję sprzedaję itp., itd. ani kół pasowych z tłumikiem ani bez tłumika drgań . Chyba doleje oliwy do ognia.
Biorąc pod uwagę koło pasowe wału to do rozważania czy można zastąpić koło z tłumikiem drgań skrętnych na koło sztywne czy nie bez uszczerbku na „zdrowiu” jednostki napędowej to teoretycznie i praktycznie należało popatrzeć na to z kilku stron. W założeniu koło z tłumikiem ma tłumić drgania skrętne powstające przy nagłej zmianie momentów napędowych, a na powyższych filmikach widać że jednostki napędowe pracują na stałych obrotach, więc ….? Dodatkowo wszystko pięknie jeżeli koło jest nowe, czyste i nie uświnione czytaj obrośnięte wszelkim świństwem wpadającym do komory silnika. Świństwo można spłukać zarówno, dla koła stałego jak i z tłumikiem, ale ubytków gumy powstałych po naturalnych procesach zmęczeniowych, starzenia się i wpływie czynników zewnętrznych nie uzupełnimy – i wtedy bije na wszystkie strony. Można wyważać co jakiś czas oczywiście, ale czy ktoś to robi – robił ? - nie, w świadomości mamy, że koło jest z tłumikiem i jeżeli nie piszczy czy nie rozsypie się to jesteśmy spokojni. Co do koła pełnego to ewentualne ubytki to tylko proces korozji materiału z którego jest wykonane i uszkodzenie mechaniczne.
Teraz podstawowe pytanie: te bicia paska osprzętu to od koła pasowego wału ? czy raczej od zużytych napinaczy, rolek i łożysk w rolkach, pompie chłodziwa, nie osiowości, wytłuczonego klina ? Moim zdaniem na wariacje paska osprzętu największy wpływ ma właśnie stan techniczny tych elementów, wału i samego paska. Teraz porównajmy dwa praktycznie równoważne napędy pasowe napędzane z wału korbowego: napęd osprzętu w którym występuje koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych i koło zębate sztywne paska rozrządu obydwa znajdują się na tym samym wale napędzającym tylko w różnych równoległych płaszczyznach. Popatrzmy także na sam wał, który może być sam z siebie źródłem drgań, dla wszystkich komponentów układu (luzy, panewki, etc.).
Pozwolę sobie wysunąć tezę iż bardzo dobrze wyważone dynamicznie „nietłumione” koło pasowe wału paska osprzętu nie będzie wpływało w stopniu znacznym na drgania paska wielorowkowego bo ewentualne drgania paska będzie tłumił porządny napinacz i sam pasek, który pracuje przecież na rozciąganie, może dojść do uślizgu paska wielorowkowego, a w najgorszym razie nastąpi jego zerwanie (ale tu musiałby być nieźle sparciały, albo wykonany z tzw g_litu). A pamiętajmy że pasek rozrządu ma gorzej bo nie dość, że jest paskiem zębatym przenoszącym jeszcze większe siły rozciągające to w całym układzie nie mamy żadnego napinacza dynamicznego tylko napinacz napinany na wartość zalecaną i skręcany na sztywno – czyli wszystkie ewentualne momenty powstające przenosi i tłumi sam pasek.
Ale oczywiście zawsze decyzja co lepsze, dla naszego powozu pozostaje w gestii jego Kierownika.
Ostatnio zmieniany: 26 stycznia 2021 17:18 przez hyun.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 26 stycznia 2021 17:25 #482108

Podbije temat. Montował ktoś tani zamiennik albo te bez tłumienia i może powiedzieć ile już tak przejechał bez usterki?

Przykłady i fakty potrzebujemy dla przyszłych pokoleń a nie gdybanie

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 27 stycznia 2021 08:23 #482122

Gdybanie, nie gdybanie raczej próba analizy przyczynowo skutkowej opartej na własnych obserwacjach.

Swego czasu d1 300 drgający pasek osprzętu – wymiana paska i napinacza na nówkę dayco – drgania mniejsze ale są (stare koło z powrotem na wał), przy okazji wymiana rozrządu przez mechanika.
40 tys przebiegu później drgania jeszcze większe – wkurzyłem się rozbebeszyłem i ... napinacz miękki jak nie powiem co, niektóre łożyska luzy, albo przytarte. Jak miałem wszystko na wierzchu to wymiana klinów na wale (bo były ewidentnie wytłuczone), pokrywy rozrządu i przy okzji całego kompletu rozrządu, koła zębatego, uszczelniaczy, wszystkich łożysk w rolkach, pompy wody, nowe rolki prowadzące, nowy pasek, stary (pierwotnie zdjęty) napinacz z wymienionym łożyskiem w rolce ("miękkie" dayco poszło do apteczki) do tego stare koło pasowe wału …. i … pasek pracuje jak należy, a nie tańczy jak oszalały.
Czyli drgania paska nie były powodowane starym kołem pasowym (w domyśle rozwalonym), a złym stanem poszczególnych elementów paska osprzętu - przypomnę wymieniłem prawie wszystko na nowe łącznie z pokrywą, ergo teoretycznie wymiana koła pasowego z tłumikiem na dobrze wyważone koło pasowe bez tłumika nie powinno powodować drgań paska osprzętu, bo drgał on pierwotnie w tym przypadku z kołem z tłumikiem przed wymianą jak i później, do momentu mojej ingerencji.
Ponadto podstawowe pytanie jakie powinien zadać sobie Kierownik powozu posiadający dylemat takie koło czy takie koło to: Co i kiedy ma tłumić koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych i czy w tym rozważanym napędzie (napęd osprzętu paskiem wielorowkowym !) faktycznie jest ono (koło z tłumikiem) niezbędne, czy też tą samą funkcję zrealizuje nam sam porządny pasek z porządnym napinaczem?
Ale to takie moje przemyślenia i gdybania .

P.S.
Inna bajka to koła dwu masowe gdzie spinane są sztywno elementy sztywne i poszczególne części liczone są z uwzględnieniem ich występowania w układzie napędowym, ale i tu są wyjątki.
Ostatnio zmieniany: 27 stycznia 2021 08:24 przez hyun.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 27 stycznia 2021 08:31 #482123

Pasek rozrządu zawsze przenosi tę samą siłę - układ jest w miarę stały i jak nic się nie zepsuje to wahania zapotrzebowania na enerię są niskie.

Pasek osprzętu jednak przenosi różne siły zależne od tego jaki osprzęt działa, ile pradu w aku, czy jest ciepło czy zimno itp.
Sztywne koło będzie działać, ale nie będzie tłumić i tą pracę przerzucamy na pasek i napinacz -> zamias wolniejszego zużycia 3 elementów, będzie szybsze zużycie 2.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 27 stycznia 2021 10:48 #482128

No ale jakby wymiana paska i napinacza są znacznie tańsze i prostsze niż wymiana koła pasowego wału.

Zresztą paski nie są wieczne więc co za różnica jeden co 2 lata a jeden co 5? No chyba że ktoś profilaktycznie wymienia co roku to problem zużycia paska osprzętu w ogóle nie wystąpi.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 28 stycznia 2021 09:25 #482185

To jeszcze pytanie jak to się ma do reszty osprzętu - czy brak tłumika drgań wpływa negatywnie na rolki osprzętu.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 28 stycznia 2021 10:17 #482191

Vecna napisał:
Pasek rozrządu zawsze przenosi tę samą siłę - układ jest w miarę stały i jak nic się nie zepsuje to wahania zapotrzebowania na enerię są niskie.

Pasek osprzętu jednak przenosi różne siły zależne od tego jaki osprzęt działa, ile pradu w aku, czy jest ciepło czy zimno itp.
Sztywne koło będzie działać, ale nie będzie tłumić i tą pracę przerzucamy na pasek i napinacz -> zamias wolniejszego zużycia 3 elementów, będzie szybsze zużycie 2.


No dyskutowałbym czy pasek rozrządu zawsze przenosi tą samą siłę w trakcie swojej pracy i żywota. Przecież w momencie zmiany momentu obrotowego wału następuje przeniesienie „informacji” o tym stanie na koło zębate wałka rozrządu i pompy wtryskowej. Nie możemy pominąć faktu występowania tzw. stanów nagłych, początkowych, końcowych i przejściowych. Gdy silnik zapalamy i gasimy to wszystko zostaje wprawiane w ruch /napędzane lub hamowane od strony wału, gdy hamujemy silnikiem „informacja” o tym też idzie od strony wału do wałka rozrządu i pompy wtryskowej. Fakt przy dobrym stanie elementów i płynnej pracy te obciążenia nie będą jakieś kosmicznie wielkie – paski są porządne, a interwały ich wymiany ściśle określone właśnie w związku z utratą ich właściwości sprężysto-tłumiących, związaną z procesami starzenia się i zmęczenia materiałów z których są wykonane.
Pasek wielorowkowy przenosi tą samą informację z wału na osprzęt, a jego obciążenie będzie zależało właśnie od stanu technicznego elementów które napędza (tylko napędza) – co przedstawiłem –> dobry stan elementów = brak drgań paska.
Nasuwa się także pytanie wynikające z Twojej odpowiedzi: To czego drgania ma tłumić koło pasowe wału – drgania paska? Nie, wg. producentów ewentualne drgania wału, a co mamy po drugiej stronie wału – potężne koło zamachowe – sztywne. Zresztą jak wał drga to też znaczy o stanie silnika i trzeba usunąć przyczynę, a nie „zaleczać” objawy. Tu też warto popatrzyć na stare rozwiązania techniczne występujące często w maszynach dużo bardziej obciążonych drganiami niż nasze silniki gdzie występowały i występują sztywne koła pasowe.
W związku z tym drgania skrętne wału będą przenoszone poprzez pasek na ustrój rolek i napinaczy, ale równocześnie pasek będzie drgania skrętne tłumił ewentualny uślizg paska wielorowkowego nie powoduje żadnych konsekwencji.
Biorąc pod uwagę niezmienność parametrów koła bez tłumika (zakładamy że nikt po nim nie wali młotem majzlem etc.)- stałe w długim okresie czasu wyważenie, przy dobrym stanie poszczególnych elementów ich zużycie powinno być nieznacznie większe.
Poza tym to co zauważył wojteks07 koszt wymiany napinacza paska i łożysk w ustroju paska wielorowkowego ( umiejscowienie tego napędu pasowego powoduje, że dostaje on wszystkim co spotykamy na naszej drodze) nawet przy częstszych interwałach serwisowych myślę że będzie nieistotny od strony finansowej, ale istotny od strony zadowolenia Kierownika bo wszyscy chcą użytkować swoje pojazdy długo i bezproblemowo.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 28 stycznia 2021 20:06 #482212

Ale wiecie, że to koło nie tłumi tylko szarpania paskiem?

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 28 stycznia 2021 21:32 #482213

ciasteczkowypotwor napisał:
Ale wiecie, że to koło nie tłumi tylko szarpania paskiem?

Z tym kołem, to zgodnie z zamysłem producenta pędzidła jest tak samo jak z tym drugim zębem teściowej.

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 29 stycznia 2021 12:17 #482229

Inaczej - układ rozrządu ma w miarę stałe opory pracy - oczywiście że zależne od obrotów, temperatury pracy itp, ale zmieny te nie są nagłe.
Pasek osprzętu natomiast ma te amplitudy oporów znacznie wyższe i liczniejsze - cyklicznie załączająca się sprężarka klimatyzacji na przykład.
O to mi chodziło
Ale ja to tylko teoretyk jestem, także tak sobie piszę

Odp: Koło pasowe wału korbowego td5 29 stycznia 2021 14:03 #482232

To musiało by być koło pasowe dwumasowe (ze sprężynami) żeby reagowało jakimś istotnym działaniem np. na załączenie sprężarki bo reszta raczej płynnie się załącza (no może alternator daje większe szarpnięcia jak ma zmienne obciążenie ale to od skoków brak obciążenia-maksymalne obciążenie a nie podczas normalnej pracy w czasie jazdy).

To zwulkanizowane gumą wiele nie tłumi bo niby jak, znacznie więcej stłumi pasek (na długości/poślizgu) i praca napinacza. Największy pobór mocy z paska robi wentylator chłodnicy, alternator i na końcu sprężarka klimy (praca najbardziej skokowa), ACE i wspomaganie można pominąć w tych rozważaniach.
Moderatorzy: cobra75
Wygenerowano w 0.47 sekundy
 

Wszelkie prawa zastrzeżone - logo landklinika.pl chronione jest prawem autorskim. Wykorzystywanie bez pisemnego zezwolenia zabronione.